Båtutleie


Go Classic har siden 1998, hatt hundrevis av fornøyde kunder om bord i de flotte klassiske båtene. Det legges vekt på å gi god seilopplæring og gi alle en trygg følelse når de er om bord. Man kan samtidig nyte blank lakkert mahogni / teak detaljer med vakre linjer, med vakkert handverk. Vi kan skreddersy eventer / opplevelser med kunden.

Vi har hatt grupper på 2 -120 deltagere, største eventet med over 10 klassiske båter med.
Leie båt for lunsjtur
Leie båt for middags /kveldstur
Utdriknings lag som ønsker en flott aktivitet
Regatta med flere klassiske båter Seiltur med overnatting Båtene er unike og ingen like, de tar mellom 5-14 gjester per båt. Ved regatta eventer kombinert med et landbasert lokale, kan man seile i flere grupper og ha mange deltagere med noen har aktiviteter på land, mens andre seiler, bytter etter ca 1 times regatta.

After Sail

Båter som vi leier ut


VEMA III
Designet av Johan Anker og bygget ved Anker og Jensen's verft i Vollen i 1933 for å delta i Kongelige Norsk Seilforenings Jubileumsregatta. Hun ble opprinnelig bestilt av den norsk-amerikanske George Unger Vetlesen. Senere var hun i mange år "flaggskip" av KNS og tok del i mange spennende 12metre dueller i Oslofjorden, spesielt i Færder seilaser. Hun er i perfekt stand etter en omfattende reataurering i 2000.


STORM
S / Y Storm E 31 - 12m Spissgatter. Hun er en dobbel-ender, designet av Christian Jensen og bygget hos Anker og Jensen i 1913. Storn har et romslig dekk og interiøret er luksuriøst med egen champagne kjøler i eier lugaren! Hennes viktigste krav til berømmelse er den perioden da hun var eid av legendariske Anders Jahre.


PANDORA
En internasjonal 9mR (13,94 m lengde, seile no. G 9) designet av Johan Anker og ble lansert i 1907 som en av de første internasjonale måleregel båter i verden.
Pandora deltok i Europe Week 1914 og vant tredje premie i klassen hennes. Omregnet fra Gaff til Bermuda rigging i 1920. Hun ble restaurert tilbake til opprinnelig rigging etter Europe Week 2000.



CARMEN IV
En 8 meter (13,10 m lengde, seile no. H45) designet av Christian Jensen i 1914 konstruert for cruising. Båten vant den første Færder Race i 1947 (ned til Horten og tilbake igjen). Hun ble reddet fra ødeleggelse på midten av 1990-tallet og restaurert i tide for å konkurrere i det 50. årsjubileum for Færder seilasen. Denne gangen var hun nummer to sammenlagt i den klassiske yacht klassen. Hun er nå blitt fullt restaurert og har deltatt i den internasjonale åtte meter klassen, seilte i VM på Hankø og i Flensburg.


GAVOTTE
En 10 meter (15,36 m lengde, seile no. N29) designet av Johan Anker for cruising formål og lansert i 1917. Forlot Norge for Finland i 1930, men ble solgt tilbake til Bergen, der hun ble brukt til rekreasjon i Bergen farvann av okkupasjonsmakten i andre verdenskrig. Denne yachten har gjennomgått omfattende restaurering i løpet av det siste tiåret.


LADY
Den ene double-ender ("spisssgatter"). (14.65m i lengde, seile no. NOR 63) designet av Christian Jensen, men bygget ned i Grimstad. Hun ble sjøsatt i 1919 og tegnet som et 12 meter. I motsetning til søsteren yacht, som ble solgt i 1920 til Frankrike, har LADY seilt langs kysten av Norge, men ble konvertert til offshore racing i 1960 etter tegninger av Cecil Chr.. Stephansen.


MOSK II 
10 meter S (16.80 i lengde, seile no. N2) Designet av Johan Anker i slutten av første verdenskrig og vurdert som en internasjonal 10 mR i tide for 1920 seiling OL i Ostende, der hun vant gull. Etterpå ble hun solgt til Danmark og konkurrerte i løp sammen med den danske kong Christian X. Etter en periode i Sverige, ble MOSK kjøpt tilbake til Norge, og har blitt omhyggelig restaurert av sin nåværende eier.



NORA VI
44 fots klassisk treseiler ble bygget i 1954 som en regattamaskin på Lyngør Båtbyggeri etter Cecil Chr. Stephansens tegninger.
Nora er Norges første registrerte havseiler (N1). Første båt med negativ hekk og rundtgående spant, Båten er fremdeles den mestvinnende seilbåt i Færder'n gjennom tidene, den er den eneste som har vunnet Scaw-race 3 ganger, samt mange seiere i Hollenderen, Uladrand, Morild m.m.
Båten har de siste årene vært igjennom omfattende restaureringer og er klar for nye utfordringer på fjorden!



ILMEN
Er en 9 meter cruiser designet av Johan Anker i 1932. Hun er solid bygget og har et stort fordekk. (15.20m i lengde, seile no. G-11)



ROLLO
Johan Anker designet denne internasjonale 10 mR i 1935. (17.78 i lengde, seile no. N5) I 1936 yachten vant "Pirates Prize" seile hele veien til Helsinki og tilbake. Hun ble konvertert for cruising og offshore racing i 1950, igjen av Cecil Chr.. Stephansen, og etter en lengre periode i Sverige kom tilbake til Norge i 1990-årene. Med sin lengde på nesten 18 meter, er hun nesten en 12 meter.



LE CID
Designd av franskmannen Cornu, og bygget på Jouet Yard, i nærheten av Nantes, Frankrike i 1956. (18.40m i lengde, seile ingen N2) Frank Guillet, den første eieren, ønsket en rask yacht for å vinne løp ned på Rivieraen.


Alle de ovennevnte båter har hatt en ledende rolle i norsk seilsports historie, og deres eiere er også medlemmer av Klassisk Treseiler Klubb (KTK), ble grunnlagt i 1990. Historier om disse båtene kan leses i klubbens medlemsblad "Klassiske Linjer" (Classic Lines). www.ktkweb.org


JOHAN ANKER
1871-1940

Norge mest kjente designer. I slutten av 1905 forlot han sin families store timber business, grunnlagt på skogen de eide, til å bli partner med Christian Jensen, som eide en verft i Vollen i Asker, og var en anerkjent byggmester. Mange kjente yachter ble bygget på Anker og Jensen verftet. Partnerne splittet opp i 1915 og Johan Anker gjennomført på alene som designer. Han var også en strålende sjømann, og vant to gullmedaljer i seiling OL og utallige regattaer i inn-og utland. Han designet DRAGON, en berømt OL-klasse.



CHRISTIAN JENSEN
1870-1949

Han var en lokal gutt som sjøfartsnasjon familie hadde levd på Vollen i generasjoner. Han var en talentfull designer, så vel som byggherre. Han oppnådde berømmelse ved å designe og bygge MAUD til rekkefølgen av Roald Amundsen i 1916 og i noen år konsentrert seg om store arbeider fartøy. Han vendte tilbake til yacht design og hatt stor suksess med nasjonal og internasjonal seilbåter i ulike størrelser i 1930 og 1940.